Jak definovat požadavky na vývoj webové stránky

Jak definovat požadavky na vývoj webové stránky

Představte si, že definujete požadavky na nový web nebo redesign stávajícího webu, je nezbytné, abyste si položili správné otázky. Tím zajistíte, že výsledný produkt bude odpovídat vašim potřebám a očekáváním. Tento článek vám nabídne sérii otázek, které byste měli zvážit předtím, než oslovíte vývojáře.

Je zásadní začít s jasným porozuměním účelu webu. Zvažte, co chcete tímto webem dosáhnout a jaké klíčové funkcionality budou nezbytné pro splnění těchto cílů.

1. Cíle a účel stránky

Definujte konkrétní cíle a KPI (klíčové ukazatele výkonnosti), které vám umožní měřit úspěch webu po spuštění. Příkladem může být počet nových registrací, množství prodaného zboží, nebo míra interakce na blogu.

  • Proč chci mít webovou stránku?

  • Jaké hlavní cíle si s webovou stránkou stanovuji? (prodej, informování, prezentace atd.)

2. Cílová skupina

Podrobně identifikujte a popište vaši cílovou skupinu. Vyhněte se domněnce, že vaše produkty nebo služby jsou určeny "všem". Místo toho vytvořte detailní persony vašich ideálních zákazníků a zvažte jejich potřeby, preference a chování na internetu.

  • Pro koho je stránka určena?

  • Jaké jsou potřeby a očekávání mé cílové skupiny?

  • Kdo je moje konkurence na webu? (najděte příklady konkurence)

3. Design

Definujte klíčové funkcionality a designové prvky, které web potřebuje. Ujistěte se, že design je intuitivní a odpovídá očekáváním vaší cílové skupiny. Zvažte, jaké technologie a platformy budou nejvhodnější pro vaše požadavky a rozpočet.

  • Mám již firemní identitu (loga, barvy, fonty)?

  • Jaký styl by měl web mít? (moderní, klasický, minimalistický, bohatý na grafiku atd.)

  • Můžete se podívat na internet a vybrat si příklady webů, které se vám líbí.

4. Funkčnost a obsah

Proveďte důkladnou analýzu vaší přímé i nepřímé konkurence. Identifikujte jejich silné a slabé stránky a najděte způsoby, jak se od nich odlišit. Zvažte, jaké unikátní hodnoty můžete nabídnout, aby váš web vynikal.

  • Jaké hlavní sekce by měla stránka obsahovat? (např. domovská stránka, o nás, produkty, kontakt)

  • Budu potřebovat e-shop nebo blog?

  • Jaký typ obsahu bude stránka prezentovat? (texty, fotografie, videa, dokumenty)

5. Optimalizace pro vyhledávače (SEO)

Více o SEO se dočtete v tomto článku Co je SOE a proč je tak důležité?

  • Na jaká klíčová slova by měla stránka cílit?

  • Mám strategii pro SEO? (pravidelné analýzy)

6. Rozpočet a časový rámec

Jestli vás tady napadá něco jako "Chci to levně a rychle", tak doporučuji vrátit se k bodu č. 1. Jsem si jistý, že chcete v první řadě, aby web splnil přesně to pro co si ho pořizujete - tedy aby přinesl hodnotu do vašeho byznysu.

Kdybych vám ukázal 2 weby z nichž jeden stál 20.000,- Kč a druhý 120.000,-, o kterém řeknete, že byl drahý? Nejspíš o tom za 120.000,-. Ale kdybych vám řekl, že za rok své existence nepřinesl první web ani jednoho zákazníka/klienta, kdežto druhý web jich přivedl desítky - který by teď byl ten drahý?

  • Jaký mám pro tento projekt rozpočet?

  • Do kdy potřebuji mít stránku hotovou?

7. Další služby

Kvalitní webový specialista vám se vším rád pomůže. Ale pojďme zmínit ještě pár věcí k zamyšlení.

Vypracujte strategii, která popisuje, jak budete na web přivádět návštěvníky jak online, tak offline. Plán by měl zahrnovat různé kanály jako SEO, sociální média, e-mailový marketing, PPC reklamy a další relevantní metody.

  • Budu potřebovat pravidelnou údržbu a aktualizaci stránky?

  • Jak budu web propagovat? (sociální sítě, reklama, nebo tvorba obsahu?)

  • Chci, aby vývojář také zajišťoval hosting a doménu?

  • Mám preference k technologii, na které by stránka měla být postavena? (např. WordPress nebo ruční kódování)

  • Je nutné integrovat stránku s jinými systémy nebo aplikacemi?

Postup při zadání poptávky vývojáři

  1. Seznamte se s portfoliem vývojáře. Zjistěte, zda má zkušenosti s projekty podobné vašemu.

  2. Připravte se na konzultaci. Představte své vize a odpovězte na výše uvedené otázky.

  3. Komunikujte pravidelně. Ať již během vývoje nebo po dokončení projektu, komunikace je klíčová.

Tímto způsobem si zajistíte, že váš web bude odpovídat vašim představám a potřebám. Spolupráce s vývojářem pak bude hladká a efektivní.


Uživatelské testování

Před uvedením webu na trh je zásadní provést uživatelské testování, abyste identifikovali a opravili jakékoli problémy v uživatelské zkušenosti. Zařaďte různé typy uživatelů a sledujte, jak interagují s webem, a upravte design nebo funkcionality podle zpětné vazby.


Ukažme si celý postup na příkladu

Příběh Martina a jeho cesty za dokonalou stránkou

Martin stál před náročným úkolem. Potřeboval novou webovou stránku pro svou kavárnu. Ačkoliv byl skvělý v přípravě kávy, nebyl si jistý, jak má definovat požadavky pro vývojáře. Naštěstí měl k dispozici tohoto průvodce.

1. Definování cílů

Martin začal tím, že si položil otázku, proč vlastně web chce. Rychle zjistil, že chce:

  • Prezentovat svou nabídku káv.

  • Informovat zákazníky o otevírací době.

  • A nabízet online rezervace.

2. Zjištění potřeb cílové skupiny

Martin věděl, že jeho kavárna láká hlavně mladé lidi a pracující profesionály. Rozhodl se, že na webu by měl:

  • Detailní fotky jeho káv.

  • Rychlé odkazy na menu a ceník.

  • Jednoduchý formulář pro rezervace.

3. Vizuální prezentace

Jelikož kavárna měla vintage styl, chtěl, aby i web reflektoval tuto atmosféru. Představoval si:

  • Design v zemitých tónech.

  • Písma, která připomínají ruční psaní.

  • Fotky interiéru, které zdůrazní vintage prvek.

4. Obsah a funkčnost

Martina trápilo, jaký obsah by měl na webu zahrnout. Po chvilce přemýšlení si uvědomil, že kromě již zmíněných fotek a menu by mohl mít:

  • Blog o původu kávy a jak ji správně připravovat.

  • Sekci recenzí spokojených zákazníků.

  • Integrační mapu s polohou kavárny.

5. Technické aspekty

Ačkoliv Martin nebyl technicky zdatný, věděl, že by chtěl:

  • Stránku, která se rychle načítá.

  • Integrační formulář pro newsletter.

  • A možnost snadného přidávání blogových článků bez nutnosti volat vývojáře.

Při prvním setkání s vývojářem byl Martin připraven. Představil mu své vize a konkrétní představy. Vývojář byl nadšen jasností požadavků a oba začali pracovat na vytvoření dokonalého webu pro Martinovu kavárnu. Výsledkem byl web, který přesně odrážel Martinovy představy a potřeby jeho zákazníků.


Vše si můžete připravit a ozvat se vývojáři až ve chvíli, kdy máte v těchto otázkách jasno. Ale můžete si také domluvit konzultaci, na které vás celým procesem provedu a dáme vše dohromady spolu.

  • web
  • základy

Sdílejte prosím článek